onsdag den 25. maj 2016

Tøjvask uden kemi

Vi har altid bare købt det billige flydende vaske middel og skyllemiddel der var, uden egentlig at tænke videre over det ..

Men da jeg begyndte at læse lidt mere om det her med at leve zerowaste .. Finder man ud af rigtig mange ting .. Bla hvor meget skidt der er i feks vaskemiddel .. Og meget andet for den sags skyld. Og det faktisk skræmmende at man bare gør en masse fordi der har msn altid gjort, uden at tænke over om der er alternativer der faktisk er bedre for os, for miljøet og penge pungen..

Det der med at spare penge, få mere for mindre osv har nærmest altid været en drivkraft for mig. Og når jeg er på su også en nødvendighed. Heldigvis ser jeg det som lidt en konkurrence mod mig selv, og der går lidt sport i at leve så billigt som muligt uden at gå ned på kvalitet .. Det skal i nok komme til at hører meget mere om. 😊
Men at vi kan spare penge samtidig med at vi ændre til vaner der er bedre for os og for miljøet .. Det jo win win ..

Nå men .. Jeg har så fundet de her Vaskenødder hos www.helsebasen.dk til 139 kr for 1 kg.

 

Man bruger 3-5 nødder pr vask (de vejer ca 6-10 g - så der er til mange vaske kan i nok regne ud)
Vaskes der på under 60 grader kan de genbruges 2-3 gange. Vaskes der på 60 grader kan de kun bruges en gang.
Men de kan så komme i komposten bagefter, hvilket betyder at der Intet spild er overhovedet ..

Man kan desuden lave et afkog på dem som kan bruges til fx at gøre rent og vaske gulve med.

Ønsker man alligevel at ens tøj skal dufte kan man putte et par dråber duftende olie på posen.

Som skyllemiddel kan der anvendes eddike - og nej tøjet lugter ikke af det.  Faktisk et det super godt for vaskemaskinen da det fjernet kalk osv at der engang i mellem vaskes med eddike.

Jeg bruger det kun engang i mellem når jeg lige synes, mest til håndklæder osv ..

Næste skridt på være at få ryddet ud i mit Ajax helvede af en rengørings hylde .. Der er virkelig også både skidt, penge og tid at spare .. Win win ..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar